Nova Lectura de tesi doctoral al grup IONHE

08/04/2024

Lectura de tesi doctoral del Sr. David Fernández Bosman, dirigida per la Dra. Mercè Ginjaume Egido i la Dra. Maria Amor Duch Guillen, el 24/04/2024 a les 11:30 h, Aula Capella, ETSEIB, Diagonal 647, Barcelona. Títol tesi: "PyMCGPU-IR: a new tool for patient dose monitoring in interventional radiology procedures"

La tesi s'ha desenvolupat a l'Institut de Tècniques Energètiques de la Universitat Politècnica de Catalunya en el marc del projecte europeu "  Implications of Medical Low Dose Radiation Exposure " (MEDIRAD). Els procediments de radiologia intervencionista estan associats amb dosis potencialment altes de radiació per a la pell que poden generar lesions als pacients. L'objectiu principal de la tesi doctoral ha estat desenvolupar PyMCGPU-IR, una nova eina de programari basada en el programa Monte Carlo MC-GPU per avaluar la dosi a la pell i als òrgans dels pacients sotmesos a un procediment de radiologia intervencionista, de manera que es puguin prevenir l’aparició dels efectes no desitjats de la irradiació. PyMCGPU-IR s'ha validat mitjançant mesures de dosis a la pell i als òrgans en un maniquí antropomòrfic i va mostrar diferències per sota del 6% en les mesures de dosis a la pell i majoritàriament per sota del 20% en procediments clínics. El programa permet, en menys de dos minuts,  el càlcul de valors de dosis en posicions i òrgans específics, la distribució de la dosi i la identificació de la ubicació de les dosis màximes per òrgan. Es a dir, PyMCGPU-IR supera les limitacions de temps dels codis Monte Carlo basats en CPU. En aquesta tesi es demostra que PyMCGPU-IR és una eina innovadora de càlcul de dosis a la pell que ofereix un rendiment i precisió superiors en comparació amb la majoria de les eines disponibles. Actualment, PyMCGPU-IR proporciona valors de dosis només després que el procediment hagi acabat. En el futur, PyMCGPU-IR podria adaptar-se per proporcionar un càlcul de dosis en temps real si els paràmetres radiològics fossin també disponibles en temps real.